Zamknij

Autobusy pod specjalnym nadzorem

13:00, 16.10.2019 C.K
Skomentuj

To nie teatr, nie dramat, ani tragikomedia. Akcja dzieje się naprawdę. Cała sztuka rozpisana została na poszczególne akty. Zatem czytajmy.

Jest rok 2019. Miejsce akcji: Bytów. Aktorzy: (prawdziwi) burmistrz Ryszard Sylka (Platforma Obywatelska) oraz długoletni zastępca burmistrza Andrzej Kraweczyński (za miesiąc idzie na emeryturę). Wcześniej prezes słupskiego PKS. Pracował też w PKS w Bytowie. W tematyce autobusowej jest profesjonalistą.

Scena pierwsza. Spotkanie z dostawcą autobusów

1 marca 2019 r. zastępca burmistrza Bytowa Andrzej Krawczyński spotkał się z przedstawicielem spółki ABPBUS&Coach ze Słupska w sprawie oferty na autobusy do komunikacji miejskiej. W sierpniu Urząd Miejski ogłosił przetarg na dostawę trzech autobusów. Wpłynęła tylko jedna oferta. Złożyła ją spółka ze Słupska, z którą wcześniej rozmawiał wiceburmistrz.

Scena druga. Burmistrz tworzy specjalne stanowisko

To tylko początek kontrowersji wokół zakupu autobusów. 1 maja 2019 roku burmistrz Ryszard Sylka (PO) utworzył specjalne stanowisko do Andrzeja Kraweczyńskiego, (w związku z powołaniem Mateusza Oszmańca (Porozumienie Lokalne, koalicjant PO) na swojego nowego zastępcę). Kraweczyński dostaje wynagrodzenie na poziomie wiceburmistrza (zgodnie z Kodeksem Pracy).

Powierzył mu:
prowadzenie wszystkich spraw związanych z projektowaniem, pozyskaniem nieruchomości, finansowaniem, budową i rozliczeniem dotyczącym realizacji nw. inwestycji przez gminę Bytów: budowa węzła transportu zbiorowego w Bytowie, budowa Bytowskiego Centrum Kultury, wykonanie monitoringu na stadionie miejskim oraz budowa boiska lekkoatletycznego.”

Jednym słowem powierzył mu wszystkie najważniejsze miejskie inwestycje i ich finansowanie, w tym zakup autobusów. Taki nadburmistrz.

[ZT]1598[/ZT]

Scena trzecia. Specyfikacja przetargowa niezgodna z przyjętymi założeniami

W specjalnie sporządzonym i opłaconym przez Urząd Miejski obszernym dokumencie pn. „Koncepcja uruchomienia komunikacji miejskiej w Bytowie”, który został zaprezentowany Radzie Miejskiej Bytowa, autorzy opracowania podają dokładnie wymogi, jakie powinien spełniać tabor obsługujący przyszłą komunikację miejską:

Pojemność pasażerską pojazdów rekomendowanych do eksploatacji w bytowskiej komunikacji miejskiej określa się na 50-60 miejsc (strona 53 opracowania).

Parametry ulic miasta w centrum i sąsiedztwie najintensywniejszej zabudowy wielorodzinnej, utrudniające ruch pojazdów o dużych gabarytach, wykluczają eksploatację w bytowskiej komunikacji miejskiej standardowej wielkości autobusów i stanowią bardzo poważne ograniczenie w eksploatacji midibusów o największej pojemności pasażerskiej, tj. o długości 10-10,5 m i szerokości 2,55 m. Ze względu na ograniczenia w infrastrukturze drogowej największym – zdaniem autorów koncepcji - pojazdem możliwym do wykorzystania w bytowskiej komunikacji miejskiej, jest midibus średniej pojemności pasażerskiej o długości około 9 m i mniejszej od standardowej szerokości 2,4 m(strona 52)

Dokładne wymogi wobec nowego taboru są ujęte w w/w dokumencie na stronach: 59-60-61.

Scena czwarta. Dłuuuugie autobusy zamiast krótkich

Tymczasem Urząd Miejski w Bytowie zamówił autobusy o długości 10,5 do 11 metrów!, szerokości 2,50 do 2,55 m i liczbie miejsc ogółem dla pasażerów - 70. Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) została sporządzona niezgodnie z wytycznymi ujętymi w „Koncepcji funkcjonowania komunikacji miejskiej w Bytowie”. Czy warunki przetargu na dostawę trzech autobusów ujęte SIWZ mogły spowodować, że wypłynęła tylko jedna oferta i to od spółki, z którą wcześniej w marcu br. rozmawiał zastępca burmistrza Andrzej Kraweczyński? Czy burmistrz Ryszard Sylka (PO) o tym nic nie wiedział?

Scena piąta. Pytania bez odpowiedzi (na razie)

Zadałem kilka pytań burmistrzowi Ryszardowi Sylce (PO) w związku z kontrowersjami przy zakupie autobusów. Między innymi:

Kto sporządził Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia i określił Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia? Jednym słowem, kto zamiast zalecanych krótszych i mniejszych autobusów wpisał, że mają być długie i zabierające aż 70 pasażerów? To jest Bytów, nie Warszawa.

Dlaczego nie uwzględniono w żaden sposób wytycznych/zaleceń ujętych w  „Koncepcji uruchomienia komunikacji miejskiej w Bytowie”, a dotyczących konkretnych wymogów technicznych dla autobusów do komunikacji miejskiej w naszym mieście?

Ciąg dalszy nastąpi...

[ALERT]1571216818750[/ALERT]

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%