Najpierw było huczne ogłoszenie, że w ciągu kilku lat kolej pasażerska wróci do Bytowa. Teraz PKP publikuje opis swoich najbliższych planów. Nie ma tam powrotu kolei do Bytowa. Jest odtworzenie linii na odcinku Kartuzy-Sierakowice-Lębork. Jeden z inicjatorów tego przedsięwzięcia, poseł Stanisław Lamczyk, przyznaje, że pieniędzy na razie nie ma. Trwa poszukiwanie finansowania w budżecie państwa.
- Kolej będzie robiona, ale na razie zbieramy pieniądze – mówi poseł Stanisław Lamczyk.
Tłumaczy, że na linię Kartuzy-Sierakowice-Lębork były pieniądze z uwagi na wsparcie energetyki jądrowej. Elektrownia atomowa ma być niedaleko Lęborka. Bytów jest też podobno na liście. Przedstawiciele rządu liczą na pieniądze z NATO. Strategiczne są tu magazyny z paliwem w Ugoszczy. To dzięki nim jest szansa na rewitalizację linii kolejowej nr 212. Poseł uważa, że docelowo uda się ją doprowadzić aż do Korzybia w gminie Kępice.
- Aktualne jest, że musimy to zrobić w okresie 5 lat – zapewnia poseł.
W tak krótkim czasie zbudowana ma być również droga ekspresowa z Ustki przez Słupsk, Bytów, Chojnice do Bydgoszczy. Poseł przewiduje, że lokalizacja Bytowa na trasie tej drogi jest już raczej przesądzona. Raczej nie ma mowy, aby była to Kościerzyna czy Miastko. Wynika to z planu rozbudowy portu w Ustce i z istnienia tarczy antyrakietowej w Redzikowie.
KOLEJOWE INWESTYCJE
Na razie z komunikatów PKP dowiadujemy się, że 2024 rok był przełomowy dla modernizacji linii kolejowej nr 201, łączącej województwo kujawsko-pomorskie z Trójmiastem przez Kaszuby.
- We wrześniu podpisaliśmy umowę na realizację prac na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa (wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy), a w grudniu umowę na roboty na odcinku Kościerzyna – Somonino (oraz na linii nr 214 Somonino – Kartuzy) – informuje Przemysław Zieliński, rzecznik prasowy PKP PLK.
Wartość prac na obu odcinkach to około 2,5 mld zł netto.
Od marca podróżni w pełni korzystają z efektów robót na linii nr 229, odcinek Glincz – Kartuzy, w tym z przebudowanej stacji w Kartuzach, przystanku w Dzierżążnie oraz nowej łącznicy w Kartuzach, dzięki której pociągi jadące w kierunku Gdańska nie muszą zmieniać czoła składu. Również w marcu pociągi powróciły na tzw. bajpas kartuski (linia nr 234, odcinek Gdańsk Kokoszki – Stara Piła oraz linia nr 229, odcinek Stara Piła – Glincz). Bajpas będzie trasą objazdową na czas modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto, a obecnie jest alternatywnym połączeniem kolejowym Kartuz z Gdańskiem Głównym i Gdańskiem Wrzeszczem przez stację Gdańsk Kokoszki. Na bajpasie powstał także nowy przystanek Otomino. Wartość prac wyniosła około 300 milionów złotych netto.
- Zakończyliśmy poprawę kolejowego dostępu do portu morskiego w Gdyni. Dzięki modernizacji 115 km torów, nowym wiaduktom i rozjazdom do nabrzeży dojeżdżają dłuższe i cięższe pociągi, które mogą zabrać więcej ładunków. Zapewniliśmy lepszą przepustowość w dostępie do portu najbardziej ekologicznym, wydajnym i coraz bezpieczniejszym środkiem transportu ładunków, jakim jest kolej. Wartość inwestycji wyniosła prawie 1,9 miliarda złotych netto – relacjonuje Zieliński. - Kontynuujemy prace na linii nr 202 między Lęborkiem a Słupskiem. Wartość robót, w tym na stacji Słupsk, to około 1,8 miliarda złotych. To obecnie jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych na Pomorzu. Docelowo, do 2026 r., wybudujemy na trasie drugi tor, co zwiększy przepustowość linii, umożliwiając kursowanie większej liczby pociągów. Przebudujemy wszystkie przystanki i stacje, znacząco poprawiając komfort obsługi podróżnych. Powstaną także nowe przystanki, zwiększając dostęp do kolei w tej części województwa pomorskiego. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie przyspieszą do 160 km/h.
W trakcie postępowania przetargowego są prace na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork. Zakończenie tego etapu planowane jest na 2029 r.
Przygotowują się do zapewnienia kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej w Lubiatowo-Kopalino. Wybrany wariant obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków linii kolejowej nr 230 z Choczewa, poprzez elektrownię jądrową, do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica.
- Po ponad 30 latach zapewni to mieszkańcom tej części Pomorza dostęp do kolei – informuje PKP.
Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.
- Aktualnie przygotowujemy dokumentację projektową dla zadania. Pierwsze przetargi na prace budowlane planujemy ogłosić jeszcze w tym roku, a prace zakończyć w 2029 r. - czytamy w komunikacie. - W grudniu ogłosiliśmy przetarg na prace na linii nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork. Tędy przebiegnie alternatywny dojazd do planowanej elektrowni podczas jej budowy i eksploatacji. Zmodernizowana trasa umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części woj. pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork.
Realizacja inwestycji umożliwi powrót kolei m.in. do Sierakowic. Ostatni raz pociągi pasażerskie kursowały regularnie tą trasą w 2000 r. Zakończenie robót między Kartuzami a Lęborkiem planowane jest na 2029 r.
Mieszkaniec 16:30, 13.01.2025
Było***** ***?
Teraz ****e Was PO 😂😂
Mieszkaniec 17:16, 13.01.2025
Brawo w końcu mądra decyzja!!!!
P.Osioł19:01, 13.01.2025
Jestem spokojny o przyszłość kolei w Bytowie. Tow. senatorka Górska Anna obiecała. Jak partia obieca, to...obieca.
Jurek19:27, 13.01.2025
Fajnie by było, gdyby ktoś przypomnial, jaką partię ta pani reprezentuje i wtedy zadaje pytanie dlaczego tak wyszło.
P.Osioł19:50, 13.01.2025
Jurku, wybory 2023, komitet wyborczy Młoda Lewica. Tytuł towarzyszki, jak najbardziej uzasadniony.
Wiem, że w kontekście wieku towarzyszki Górskiej przymiotnik młoda w nazwie partii brzmi sarkastycznie.
Kiler 19:03, 13.01.2025
A miało być tak pięknie ...
Marys19:21, 13.01.2025
Jest nowy komunikat lokalnej grupy trzymającej władzę, to była ściema przed wyborami, zawsze ciemnota się nabiera na ten sam trik i za cztery lata zrobi, to samo. Politycy już się szkolą, ponieważ za cztery lata wybory wygrywać się będzie na Tik Toku, Facebooku i Platformie X. Nie ma co się oszukiwać obecne społeczeństwo zarówno młode jak i stare nie odróżnia rzeczywistości od fikcji. Takim społeczeństwem łatwiej manipulować i sterować, trzeba do tego przywyknąć lepiej już nie będzie.
Młody 19:46, 13.01.2025
Ale pizza była bardzo dobra
MdM19:32, 13.01.2025
Żyjemy w świecie, w którym pogrzeby sa ważniejszy od zmarłego, a wygląd jest ważniejszy od duszy. Żyjemy w kulturze opakowań, która gardzi treścią.
Olek kapusta 20:01, 13.01.2025
I co cwaniaczki a nie mówiłem że kolei pasażerskiej w Bytowie nie będzie?Mówiłem ,pisałem a wy co obraża liście mnie,i co i miałem rację!!!!Ja to wam mówię wasz ekspert od spraw życiowych, a wiem co mówię bo z nie jednego pieca chleb jadłem, tylko że nikt mnie nie chce słuchać, bo każdy udaje mądrzejszego od siebie, dodam jeszcze że ostatnio chamskie i beszczelne komentarze były pisane w moją stronę, mam to gdzieś, możecie mnie wyzywać, krytykować, obgadywać, możecie dać kciuk w górę lub w dół, możecie mnie opluwać, mam to gdzieś, a krytykantom powiem jedno, kto choć raz trochę mnie posłucha, to na pewno nie będzie zimą w dziurawych butach chodził
Polak 20:10, 13.01.2025
Podziękujcie PO i całej Koalicji 13 grudnia.***** PO i Herr Tuska
Kaszub20:12, 13.01.2025
No to po raz kolejny dali się nabrać buahahahaha.....🤣🤣🤣
Igo20:29, 13.01.2025
Nie wiem na co wszyscy liczyli, kolej w Bytowie to chyba jakaś kpina. Nie potrafią zrobić porządnej obwodnicy a kolej im się marzy. Jeszcze wyjdzie , że trasa Ustka/Bydgoszcz, którą wszyscy się tak podniecają będzie przebiegać daleko od Bytowa. Prawda jest taka , że nie ważne kto w Bytowie rządzi dba tylko o swoje interesy i kolesi a zapomina o mieszkańcach.
Kaszub20:54, 13.01.2025
Jak głosujecie to tak macie i czego się dziwić gdyby nie PiS to byście nawet wyremontowanego dworca nie mieli chociaż tym można się pochwalić
Obserwator20:33, 13.01.2025
Niemcy kiedyś zbudowali i kolej dobrze funkcjonowała, a Polacy wszystko likwidują lub rujnują!
Jedzie pociąg z dale22:19, 13.01.2025
Serio ktos w tym mieście się łudzil że kolej wróci? marzenie scietej głowy.....Tysiąc innych spraw kuleje szpital PKS drogi żłobki szkoły widmo i te prawdziwe a nasza władza mialaby nam załatwić kolej????
Jak juz będą te pociągi to proponuje wszytskim bilet w jedną stronę byle dalej
Krzysztof 22:22, 13.01.2025
Czy znajdzie się ktoś z jajami i uruchomi połączenie Bytów do Gdanska kolejowe bo jak nie topan Trzaskowski niech się potrzebna z prezentują bo nie warto stawiać na klamczuchow z PO i SLD
Leszek 22:34, 13.01.2025
Prawda was wyzwoli. Uśmiechaj j się dawco głosów. Przecież o to tylko chodziło. I pisz jeszcze bo cenzura wraca.
Ryży 05:47, 14.01.2025
Nikt wam tyle nie da ile ja wam obiecam
Miasto08:30, 14.01.2025
Radni...dobrze pamietam przedwyborcze zaangażowanie i te programy🤣 zastanawiam się czy przy kolejnych wyborach, a to przecież za niedługo, tez te bzdury będziecie opowiadać.
Kiedy chcecie błysnąć? Na rok przed kolejnymi? Trzeba radnych rozliczać cały rok, i mam nadzieje, ze społeczność będzie co raz bardziej przytomna.👍👍
Pan guzik11:22, 14.01.2025
Jak zwykle bytów na samym końcu.
Obserwator12:50, 14.01.2025
4 kadencje Pana Ryszarda Sylki, to najgorszy czas dla naszego miasta. Marazm, marazm i nic więcej. Wymienię 4 istotne dla nas, mieszkańców tematy, które zostały żle zrealizowane lub wcale niezrealizowane przez Pana Sylke i jego współpracowników.:
1. Makabryczna rewitalizacja naszego rynku w Bytowie, który miał zostać "oddany mieszkańcom",
2. Brak kolejowego połączenia (choćby z Kościerzyną).
3. Degradacja jeziora Jeleń.
4. Kulejąca służba zdrowia w naszym mieście (o szpitalu nie wspomnę, bo zaraz pojawią się zarzuty, że szpital, to powiat. Może i powiat, ale szpital znajduje się w mieście, miasto zawsze ma i mogło mieć realny wpływ na działanie szpitala, na motywowanie władz powiatu do tego, aby szpital i jego kadra uzyskiwała certyfikaty, podnosiła kwalifikacje...), w którym brak specjalistów. Jeden okulista, brak endokrynologa, i wielu innych.
5 kadencja, (1 kadencja nowego burmistrza), również nie zapowiada fajerwerków w rozwoju naszego miasta. 25 lat stania w miejscu, brak rozwoju. Gdyby nie firma Drutex, to pewnie byłoby u nas gorzej niż w Miastku, Boblicach, Kępicach, Koczale i tym podobnych miastach.
obserwatorka13:20, 14.01.2025
Co do ostatniego punktu, że za kadencji nowego burmistrza nie będzie fajerwerkow - zgadzam się z tobą. Sprawa jest prosta, nie będzie żdnych fajerwerków, bo Ireneusz układa się z tymi, o których całkiem inaczej gadał przed wyborami. Taka małomiasteczkowa, brzęczykowska polityka! Robienie z ludzi......
Nieszczęścia chodzą 16:31, 16.01.2025
Całkowicie się z Tobą zgadzam. Dwie kadencje burmistrza Ryszarda S., to najmniej pomyślny okres w historii miasta. Jeżeli dołożyć do tego starostowanie Leszka W., tragedia jest jeszcze większą.
Travel free USA13:18, 14.01.2025
Szanowny plebsie nabity w butlę po raz setny! Uśmiechajcie się w pełofskiej rzeczywistości. Za 4 lata kolejne wybory, nie martwcie się. Już za 4 lata znów usłyszycie, że kolej w Bytowie jest bliżej niż się wydaje!!!! Kolejne nieprawdy i ściemniania przed wami. Jak wam się podoba nowy BCK, o którym ściemniano od kilkunastu lat??? Fajnie się patrzy na wizualizacje, ktore ministrant wrzuca, ale to tylko fotki - NIC WIĘCEJ. LUDU! NIE DAWAJ SIĘ TAK MAMIĆ I OSZUKIWAĆ!
114:09, 14.01.2025
Lamczyk ma plan dojechać do niestety swojego końca na tych obietnicach ,żal.
Wośp21:51, 16.01.2025
Nima i nie byndzie.
Ale zawsze poskakać możemy: kto nie skacze nie jest z nami. I przykleić sobie uśmiech rozchachnej Polski i jeszcze ***** ***.
Mario22:23, 17.01.2025
Nie zrealizują ani do Bytowa ani do z Kartuz do Lęborka.... mrzonki i wieloletnie przepychanki. Kolej to taki wyborczy plakat.. Zagłosujcie na nas a my wam zrealizujemy wasze marzenia...Bedzie pociąg i dworce itd... Przykre to wszystko... Dla pamieci. Linia kolejowa z Miastka do Bytowa 1909 rok.. Czas budowy 2 lata. Łącznie z dworcami. Jaki wniosek ? Jak sie mysli o rozwoju kraju to sie da. W tamtych czasch sie dało. W obecnych tylko jest sie na plakatach.. a zyje sie z tego co poprzednie pokolenia wypracowały. Pamietajcie o tym przy wyborach.. czy to samorzadowych czy krajowych.
12 1
Chciało Im się pizzy 🤣