Przebieg przyszłej drogi ekspresowej z Ustki przez Słupsk do Bydgoszczy miał być znany już w czerwcu 2025 roku. Korytarza do dziś nie ustalono na 100% – podawane są różne warianty, ale są też dobre znaki. 100 milionów złotych w budżecie zabezpieczono na rozpoczęcie prac zmierzających do budowy tej ważnej dla regionu trasy.
Była też kolejna konferencja prasowa, tym razem w Ustce. Zaprezentowano tam dokument „Pakt dla bezpieczeństwa Polski”, gdzie jedną ze strategicznych inwestycji jest nowa droga ekspresowa, ale także tzw. droga czerwona w Gdyni, mająca zapewnić dogodny dojazd do portu. Pojawiają się jednak rozbieżne informacje co do przebiegu trasy. Politycy ze Słupska mocno promują budowę drogi ekspresowej bezpośrednio przez Miastko i Biały Bór w kierunku Człuchowa.
Poseł Marek Biernacki z Trzeciej Drogi podkreśla, że mieszkańcy powiatu bytowskiego są współtwórcami idei budowy drogi ekspresowej Via Pomerania.
– Via Pomerania ma służyć do tranzytu wojsk sojuszniczych. Nasi wrogowie mają wiedzieć, że w ciągu dwóch tygodni tą drogą zostanie przetransportowanych przykładowo 100 000 żołnierzy z Niemiec, Francji, Szwecji, Szkocji czy USA. Ma to działanie odstraszające. W czasach pokoju droga będzie mieć ogromne znaczenie gospodarcze. – zaznacza.
Dodaje również, że środki na wytyczenie korytarza są już zabezpieczone, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma wyznaczyć trasę.
– My już nie mówimy o czymś planowanym – tylko to realizujemy.
Według niego raport Ministerstwa Obrony Narodowej potwierdza, że inwestycja nie będzie miała typowych utrudnień środowiskowych, a tempo prac jest dwukrotnie przyspieszone.
Całość przedsięwzięcia wpisuje się w program gospodarczy „Kaszubia”, zgodnie z którym województwo pomorskie ma stać się zielonym okręgiem przemysłowym, opartym o energetykę odnawialną i planowaną elektrownię jądrową.
Budowa nowej drogi ekspresowej budzi duże zainteresowanie, ale i kontrowersje wśród samorządowców. Powszechnie wiadomo, że parlamentarzyści ze Słupska, jak poseł Zbigniew Konwiński, zabiegają o budowę trasy śladem istniejącej DK21 przez Miastko. Z kolei samorządowcy związani z Bytowem i Trójmiastem starają się o wariant przebiegający bliżej stolicy powiatu. Według informatora z kręgów rządowych coraz poważniej brana jest pod uwagę opcja budżetowa – najtańsza – czyli śladem DK21 przez Miastko, Biały Bór, Brzezie i Człuchów.
Daniel Chwarzyński, wójt gminy Trzebielino, potwierdza, że firmy już zaczynają interesować się lokalnymi działkami inwestycyjnymi.
– Taki przebieg ma sens, bo nie trzeba budować po nowym śladzie, a decyzje środowiskowe byłyby mocno ograniczone. Gmina podatkowo byłaby na tym wygrana. Można wyobrazić sobie powstanie strefy przemysłowej na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej i ekspresowej.
Podobne nadzieje mają w Miastku. Przewodniczący tamtejszej Rady Miejskiej Tomasz Borowski podkreśla, że byłaby to bardzo dobra wiadomość.
Zupełnie inne nastroje panują w Bytowie. Aleksander Pradella, przewodniczący Komisji Infrastruktury i dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, wskazuje, że wariant DK21 i DK25 dla Bytowa niczego nie zmienia – do drogi ekspresowej pozostawałoby około 40 km.
– Ja nadal będę zabiegał, aby nowa droga przebiegała środkiem powiatu – nowym śladem.
Dodaje, że Bytów jest zdecydowanie większym ośrodkiem gospodarczym niż Miastko czy Trzebielino.
– Są tu strefy przemysłowe i wiele firm transportowych, więc bliskość drogi ekspresowej jest wręcz konieczna.
Na konferencji w Ustce zapowiedziano również rewitalizację linii kolejowej nr 212, co ucieszyło przedstawicieli powiatu bytowskiego. Mirosław Maszluch podkreśla, że Bytów został ujęty w przebiegu Via Pomerania, ale na razie są to wstępne wytyczne.
– Przed nami jeszcze konsultacje. Mówienie o ostatecznym przebiegu trasy jest przedwczesne. Budowa tej drogi to interes strategiczny dla całego kraju, a nie gra polityczna.
Zwraca uwagę, że podstawowym parametrem nowej trasy ma być przepustowość umożliwiająca transport około 100 000 żołnierzy w razie zagrożenia.
[ZT]17332[/ZT]
Starania o realizację ważnej dla regionu nowej drogi ekspresowej z Ustki przez Słupsk, powiat bytowski do Bydgoszczy.
Rosyjskie drony nad Polską. Co na to premier?
teraz nowy niby prezydent pokaże tym co go wybrali jaki jest profesjonalista modlitwa uchroni przed ruskimi ! a ruski lubi *%#)!& polaczków którzy nazywają się prawakami z gębami pełnymi jadu i nienawiści !
twarq
13:10, 2025-09-10
Biskup z wizytą u dyrektora Ścigały
Widocznie ścigała wie jaki bedzie wynik audytu i tylko modlitwa mu została
Jaro
10:47, 2025-09-10
Edukacja zdrowotna dzieli rodziców. BURZA w powiecie by
gdyby PO było mądre, to by zleciło napisanie programu do tego przedmiotu naszemu Olkowi Kapuśniakowi co jadł z wielu pieców i boso zimą nie chodzi. Tylko Olek jest ponad wszystkich i wie wszystko, bo pracował 65 godzin na 24 bez nadgodzin i jeszcze w soboty.
Maryś
08:53, 2025-09-10
SKARGA na naukę jazdy. Niewłaściwe parkowanie
No proszę czyli wg właściciela "szkoły jazdy" na bardzo krótko można łamać zasady i przepisy np. na bardzo krótko - można wjechać w zakaz wjazdu na bardzo krótko - można wjechać na czerwonym świetle na bardzo krótko - można wjechać na pieszych kiedy oni właśnie przechodzą na bardzo krótko - można ... No bo ... na bardzo krótko można.
gawron
07:52, 2025-09-10
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz