Zamknij

OGŁOSILI, że mają 100 000 000 zł na nową drogę ekspresową

M.W. 07:00, 10.09.2025
Skomentuj Konferencja w Ustce FOT. MARIUSZ JASŁOWSKI Konferencja w Ustce FOT. MARIUSZ JASŁOWSKI

Przebieg przyszłej drogi ekspresowej z Ustki przez Słupsk do Bydgoszczy miał być znany już w czerwcu 2025 roku. Korytarza do dziś nie ustalono na 100% – podawane są różne warianty, ale są też dobre znaki. 100 milionów złotych w budżecie zabezpieczono na rozpoczęcie prac zmierzających do budowy tej ważnej dla regionu trasy.

Była też kolejna konferencja prasowa, tym razem w Ustce. Zaprezentowano tam dokument „Pakt dla bezpieczeństwa Polski”, gdzie jedną ze strategicznych inwestycji jest nowa droga ekspresowa, ale także tzw. droga czerwona w Gdyni, mająca zapewnić dogodny dojazd do portu. Pojawiają się jednak rozbieżne informacje co do przebiegu trasy. Politycy ze Słupska mocno promują budowę drogi ekspresowej bezpośrednio przez Miastko i Biały Bór w kierunku Człuchowa.

Poseł Marek Biernacki z Trzeciej Drogi podkreśla, że mieszkańcy powiatu bytowskiego są współtwórcami idei budowy drogi ekspresowej Via Pomerania. 

Via Pomerania ma służyć do tranzytu wojsk sojuszniczych. Nasi wrogowie mają wiedzieć, że w ciągu dwóch tygodni tą drogą zostanie przetransportowanych przykładowo 100 000 żołnierzy z Niemiec, Francji, Szwecji, Szkocji czy USA. Ma to działanie odstraszające. W czasach pokoju droga będzie mieć ogromne znaczenie gospodarcze. – zaznacza. 

Dodaje również, że środki na wytyczenie korytarza są już zabezpieczone, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma wyznaczyć trasę. 

My już nie mówimy o czymś planowanym – tylko to realizujemy.

Według niego raport Ministerstwa Obrony Narodowej potwierdza, że inwestycja nie będzie miała typowych utrudnień środowiskowych, a tempo prac jest dwukrotnie przyspieszone.

Całość przedsięwzięcia wpisuje się w program gospodarczy „Kaszubia”, zgodnie z którym województwo pomorskie ma stać się zielonym okręgiem przemysłowym, opartym o energetykę odnawialną i planowaną elektrownię jądrową.

 


 

Budowa nowej drogi ekspresowej budzi duże zainteresowanie, ale i kontrowersje wśród samorządowców. Powszechnie wiadomo, że parlamentarzyści ze Słupska, jak poseł Zbigniew Konwiński, zabiegają o budowę trasy śladem istniejącej DK21 przez Miastko. Z kolei samorządowcy związani z Bytowem i Trójmiastem starają się o wariant przebiegający bliżej stolicy powiatu. Według informatora z kręgów rządowych coraz poważniej brana jest pod uwagę opcja budżetowa – najtańsza – czyli śladem DK21 przez Miastko, Biały Bór, Brzezie i Człuchów.

Daniel Chwarzyński, wójt gminy Trzebielino, potwierdza, że firmy już zaczynają interesować się lokalnymi działkami inwestycyjnymi. 

Taki przebieg ma sens, bo nie trzeba budować po nowym śladzie, a decyzje środowiskowe byłyby mocno ograniczone. Gmina podatkowo byłaby na tym wygrana. Można wyobrazić sobie powstanie strefy przemysłowej na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej i ekspresowej.

Podobne nadzieje mają w Miastku. Przewodniczący tamtejszej Rady Miejskiej Tomasz Borowski podkreśla, że byłaby to bardzo dobra wiadomość.

 


 

Zupełnie inne nastroje panują w Bytowie. Aleksander Pradella, przewodniczący Komisji Infrastruktury i dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, wskazuje, że wariant DK21 i DK25 dla Bytowa niczego nie zmienia – do drogi ekspresowej pozostawałoby około 40 km. 

Ja nadal będę zabiegał, aby nowa droga przebiegała środkiem powiatu – nowym śladem.

Dodaje, że Bytów jest zdecydowanie większym ośrodkiem gospodarczym niż Miastko czy Trzebielino. 

Są tu strefy przemysłowe i wiele firm transportowych, więc bliskość drogi ekspresowej jest wręcz konieczna.

 


 

Na konferencji w Ustce zapowiedziano również rewitalizację linii kolejowej nr 212, co ucieszyło przedstawicieli powiatu bytowskiego. Mirosław Maszluch podkreśla, że Bytów został ujęty w przebiegu Via Pomerania, ale na razie są to wstępne wytyczne.

Przed nami jeszcze konsultacje. Mówienie o ostatecznym przebiegu trasy jest przedwczesne. Budowa tej drogi to interes strategiczny dla całego kraju, a nie gra polityczna.

Zwraca uwagę, że podstawowym parametrem nowej trasy ma być przepustowość umożliwiająca transport około 100 000 żołnierzy w razie zagrożenia.

[ZT]17332[/ZT]

 

(M.W.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

Wątek: Budowa drogi ekspresowej w Via Pomerania

Starania o realizację ważnej dla regionu nowej drogi ekspresowej z Ustki przez Słupsk, powiat bytowski do Bydgoszczy.


komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%