Niektórzy klienci Empiku czekali na swoje paczki znacznie dłużej, niż obiecywał sklep, inni dowiadywali się, że ich zamówienie zostało anulowane. Po interwencji urzędu – spółka przyzna rekompensaty.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zareagował na liczne sygnały od kupujących w serwisie empik.com. Klienci skarżyli się, że zamówienia były anulowane po ich przyjęciu do realizacji lub docierały z dużym opóźnieniem. W niektórych przypadkach towary znikały z oferty, by po chwili pojawić się ponownie – w wyższej cenie.
Jak tłumaczą urzędnicy, problem dotyczył nie tylko sprzedaży prowadzonej przez sam Empik, ale też oferty zewnętrznych sprzedawców dostępnych na platformie. Pod lupę trafił m.in. sposób, w jaki sklep informował o dostępności towaru i przewidywanym czasie wysyłki.
– Kupując online, konsumenci polegają na informacjach udostępnianych im przez przedsiębiorców. Mają prawo zakładać, że produkty, które mogą włożyć do wirtualnego koszyka i zamówić, są rzeczywiście dostępne, a informacje o czasie ich wysyłki i dostarczenia są prawdziwe – podkreślił prezes UOKiK.
Zastrzeżenia urzędu wzbudziły również sformułowania typu „wysyłka w 24 h”, które mogły wprowadzać w błąd. W rzeczywistości termin ten liczony był dopiero od momentu przyjęcia zamówienia do realizacji – a nie od chwili jego złożenia.
Synoptycy rynku e-commerce zwracają uwagę, że to częsty problem – sklepy internetowe używają marketingowych skrótów, które nie zawsze oddają realny czas realizacji.
Po analizie dokumentów i korespondencji z klientami, UOKiK zobowiązał Empik do ujednolicenia zasad prezentacji informacji o terminach i momentach zawarcia umowy.
Efektem działań urzędu jest porozumienie, które przewiduje konkretne korzyści dla konsumentów. Empik zobowiązał się przyznać rekompensaty osobom, których zamówienia w latach 2022–2024 zostały anulowane lub zrealizowane z opóźnieniem.
W zależności od sytuacji, klienci mogą otrzymać:
Osoby, których paczki dotarły później niż zapowiadano, mogą liczyć na mniejsze rekompensaty – 10 lub 15 zł, ewentualnie dwa produkty cyfrowe. Najmniejsze uprawnienia mają ci, którym przesyłki nadano z opóźnieniem, ale doręczono na czas – im przysługuje jeden produkt cyfrowy.
Empik już rozpoczął informowanie uprawnionych klientów – poprzez wiadomości e-mail i SMS-y. Warto sprawdzić, czy informacja nie trafiła do folderu spam lub zakładki „Oferty”. Komunikat o rekompensacie pojawia się również po zalogowaniu w serwisie i aplikacji mobilnej.
Po wypełnieniu formularza online konsumenci mogą wybrać dogodną formę rekompensaty. Spółka będzie miała 21 dni na zwrot pieniędzy lub 14 dni na dostarczenie kodu rabatowego czy produktów cyfrowych.
Jak podkreślają przedstawiciele urzędu, porozumienie ma nie tylko wynagrodzić straty klientów, ale też wymusić na dużych platformach e-commerce większą przejrzystość i rzetelność w obsłudze zamówień.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
POTRĄCENIE NA GDAŃSKIEJ. 63-LATKA W CIĘŻKIM STANIE
Panią, która ucierpiała w tym wypadku proszę o kontakt - 697723210
Arkadiusz
14:50, 2025-10-20
POTRĄCENIE NA GDAŃSKIEJ. 63-LATKA W CIĘŻKIM STANIE
*%#)!& w powyższych komentarzach jak połamani. To właśnie autem *%#)!& jak szaleńcy, jest przejście to chyba należy zwolnić i przepuścić jak korek to notoryczne wjeżdżanie na pasy, z komórkami przy uchu. Za co zdaliście prawko? Za jajka? Czy w chipsach znaleźliście? Bo wielcy mają auto i się spieszą, bo nie zdążą!
open
14:32, 2025-10-20
Bytów: od 20 października zmiana organizacji ruchu
Dobra decyzja. Jednak chodniki, zwłaszcza przy ul. Kościuszki są bardzo szerokie. Może przyszłościowo władze miasta zagospodarują środki na zwężenie chodnika i przywrócenie ruchu dwukierunkowego? Problem stał się dożo większy kilka lat temu przy generalnym remoncie tych ulic i poszerzeniu chodników. Najtańszą opcją jest chyba obniżenie chodnika po jednej ze stron, tak by samochody parkujące stały przynajmniej dwoma kołami na chodniku. Szkoda, że wówczas projektant i osoby decyzyjne nie zauważyły tego problemu.
Mietek
13:48, 2025-10-20
POTRĄCENIE NA GDAŃSKIEJ. 63-LATKA W CIĘŻKIM STANIE
Zawsze ale to zawsze mówię i mówić będę i to do znudzenia mówić będę, piłeś proszę błagam nie jedź zamów taxi, wyrusz parę minut wcześniej, spiesz się powoli a zdążysz powtarzam zdążysz do celu bezpiecznie ja to wam mówię, wasz ekspert od spraw życiowych a wiem co mówię bo z nie jednego pieca chleb jadłem, tylko że nikt mnie nie chce słuchać bo każdy ale to każdy udaje mądrzejszego od siebie, dodam jeszcze że ostatnio chamskie i beszczelne komentarze były pisane w moją stronę, mam to gdzieś, możecie mnie wyzywać, krytykować, obgadywać, możecie dać kciuk w górę lub w dół, możecie mnie opluwać, mam to gdzieś a krytykantom powiem jedno, kto choć raz trochę mnie posłucha to na pewno ale to na pewno nie będzie zimą w dziurawych butach chodził.
Olek kapusta
12:02, 2025-10-20