To nie teatr, nie dramat, ani tragikomedia. Akcja dzieje się naprawdę. Cała sztuka rozpisana została na poszczególne akty. Zatem czytajmy.
Jest rok 2019. Miejsce akcji: Bytów. Aktorzy: (prawdziwi) burmistrz Ryszard Sylka (Platforma Obywatelska) oraz długoletni zastępca burmistrza Andrzej Kraweczyński (za miesiąc idzie na emeryturę). Wcześniej prezes słupskiego PKS. Pracował też w PKS w Bytowie. W tematyce autobusowej jest profesjonalistą.
1 marca 2019 r. zastępca burmistrza Bytowa Andrzej Krawczyński spotkał się z przedstawicielem spółki ABPBUS&Coach ze Słupska w sprawie oferty na autobusy do komunikacji miejskiej. W sierpniu Urząd Miejski ogłosił przetarg na dostawę trzech autobusów. Wpłynęła tylko jedna oferta. Złożyła ją spółka ze Słupska, z którą wcześniej rozmawiał wiceburmistrz.
To tylko początek kontrowersji wokół zakupu autobusów. 1 maja 2019 roku burmistrz Ryszard Sylka (PO) utworzył specjalne stanowisko do Andrzeja Kraweczyńskiego, (w związku z powołaniem Mateusza Oszmańca (Porozumienie Lokalne, koalicjant PO) na swojego nowego zastępcę). Kraweczyński dostaje wynagrodzenie na poziomie wiceburmistrza (zgodnie z Kodeksem Pracy).
Powierzył mu:
„prowadzenie wszystkich spraw związanych z projektowaniem, pozyskaniem nieruchomości, finansowaniem, budową i rozliczeniem dotyczącym realizacji nw. inwestycji przez gminę Bytów: budowa węzła transportu zbiorowego w Bytowie, budowa Bytowskiego Centrum Kultury, wykonanie monitoringu na stadionie miejskim oraz budowa boiska lekkoatletycznego.”
Jednym słowem powierzył mu wszystkie najważniejsze miejskie inwestycje i ich finansowanie, w tym zakup autobusów. Taki nadburmistrz.
[ZT]1598[/ZT]
W specjalnie sporządzonym i opłaconym przez Urząd Miejski obszernym dokumencie pn. „Koncepcja uruchomienia komunikacji miejskiej w Bytowie”, który został zaprezentowany Radzie Miejskiej Bytowa, autorzy opracowania podają dokładnie wymogi, jakie powinien spełniać tabor obsługujący przyszłą komunikację miejską:
„Pojemność pasażerską pojazdów rekomendowanych do eksploatacji w bytowskiej komunikacji miejskiej określa się na 50-60 miejsc” (strona 53 opracowania).
„Parametry ulic miasta w centrum i sąsiedztwie najintensywniejszej zabudowy wielorodzinnej, utrudniające ruch pojazdów o dużych gabarytach, wykluczają eksploatację w bytowskiej komunikacji miejskiej standardowej wielkości autobusów i stanowią bardzo poważne ograniczenie w eksploatacji midibusów o największej pojemności pasażerskiej, tj. o długości 10-10,5 m i szerokości 2,55 m. Ze względu na ograniczenia w infrastrukturze drogowej największym – zdaniem autorów koncepcji - pojazdem możliwym do wykorzystania w bytowskiej komunikacji miejskiej, jest midibus średniej pojemności pasażerskiej o długości około 9 m i mniejszej od standardowej szerokości 2,4 m” (strona 52)
Dokładne wymogi wobec nowego taboru są ujęte w w/w dokumencie na stronach: 59-60-61.
Tymczasem Urząd Miejski w Bytowie zamówił autobusy o długości 10,5 do 11 metrów!, szerokości 2,50 do 2,55 m i liczbie miejsc ogółem dla pasażerów - 70. Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) została sporządzona niezgodnie z wytycznymi ujętymi w „Koncepcji funkcjonowania komunikacji miejskiej w Bytowie”. Czy warunki przetargu na dostawę trzech autobusów ujęte SIWZ mogły spowodować, że wypłynęła tylko jedna oferta i to od spółki, z którą wcześniej w marcu br. rozmawiał zastępca burmistrza Andrzej Kraweczyński? Czy burmistrz Ryszard Sylka (PO) o tym nic nie wiedział?
Zadałem kilka pytań burmistrzowi Ryszardowi Sylce (PO) w związku z kontrowersjami przy zakupie autobusów. Między innymi:
Kto sporządził Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia i określił Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia? Jednym słowem, kto zamiast zalecanych krótszych i mniejszych autobusów wpisał, że mają być długie i zabierające aż 70 pasażerów? To jest Bytów, nie Warszawa.
Dlaczego nie uwzględniono w żaden sposób wytycznych/zaleceń ujętych w „Koncepcji uruchomienia komunikacji miejskiej w Bytowie”, a dotyczących konkretnych wymogów technicznych dla autobusów do komunikacji miejskiej w naszym mieście?
Ciąg dalszy nastąpi...
[ALERT]1571216818750[/ALERT]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz