W Sierakowicach z pompą podpisano właśnie umowę na modernizację linii kolejowej nr 229 Kartuzy – Sierakowice – Lębork. Inwestycja, którą zrealizuje firma Torpol z Poznania, będzie kosztować 625 mln zł i potrwa 30 miesięcy. Premier Donald Tusk, obecny na uroczystości, mówił o strategicznym znaczeniu tej trasy dla całego regionu i dla przyszłej elektrowni jądrowej w Lubiatowie-Kopalino.
– Rozpoczynamy realizację zobowiązania, które złożyłem w 2023 roku w Kartuzach. To dowód na to, że robimy, a nie gadamy – podkreślił premier.
Z kolei minister infrastruktury Dariusz Klimczak zaznaczył, że po 25 latach przerwy mieszkańcy tej części Pomorza wreszcie doczekają się uruchomienia nowoczesnych połączeń kolejowych.
Mieszkańcy Bytowa przyglądają się tym wydarzeniom z mieszanymi uczuciami. U nas na reaktywację ruchu kolejowego na trasie Bytów – Lipusz wciąż trzeba czekać. Choć są zapowiedzi, że linia nr 212 wróci do państwowego zarządcy PKP PLK jeszcze w tym roku, pierwsze przetargi na dokumentację projektową mają być ogłoszone dopiero na przełomie 2025 i 2026 roku. Realne prace budowlane przewidziano na lata 2027–2028. Oznacza to, że podczas gdy w Sierakowicach za kilka lat wsiądziemy do pociągu jadącego 120 km/h, bytowiacy wciąż będą oczekiwać na pierwsze koparki i robotników na naszym torowisku.
PKP PLK dostrzega potencjał w linii Bytów – Lipusz zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego.
– Odtwarzanie nieużywanych od lat połączeń kolejowych pozostaje jednym z priorytetów spółki – zapewnia Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PLK.
Co więcej, inwestycja w Bytowie ma być powiązana z modernizacją sąsiednich tras: Kościerzyna – Lipusz oraz odcinka Bytów – Korzybie, który w przyszłości ma być finansowany z budżetu obronnego.
– Linia Bytów – Lipusz zostanie zmodernizowana w ramach programu remontowego PKP. Roboty mają być zakończone w 2027 roku, a uruchomienie od roku 2028. Liczymy, że będzie to współgrać z zakończeniem modernizacji linii kolejowej z Kościerzyny w kierunku Trójmiasta – mówi Jan Kleinszmidt, przewodniczący sejmiku pomorskiego i mieszkaniec Bytowa.
Dziś w Bytowie wciąż łatwiej usłyszeć o planach budowy nowej drogi ekspresowej niż o szybkich postępach na kolei. Tymczasem przykład sąsiednich powiatów pokazuje, że to właśnie inwestycje w transport szynowy realnie odmieniają codzienność mieszkańców. Po latach zaniedbań kolej wraca na Kaszuby – ale nie wszędzie w tym samym tempie.
Dla Bytowa i całego powiatu przywrócenie połączeń kolejowych oznaczałoby zupełnie nową jakość: łatwiejszy dojazd do pracy czy szkoły, większą atrakcyjność turystyczną i szansę na rozwój gospodarczy. Na razie jednak pozostaje nam cierpliwie czekać, aż zapowiedzi z dokumentów i konferencji prasowych przełożą się na widoczne efekty w terenie.
Mieczysław20:12, 22.09.2025
Czekaj Tadka
Mieczysław 20:23, 22.09.2025
Czekaj tatka, latka. Jak by komuś z polityków zależało na odbudowie linii kolejowej do Bytowa, to by ogłosili przetarg w systemie zaprojektuj-wybuduj (PKP-PLK często korzysta z takiej formy), ale tu ewidentnie nikomu się nie śpieszy. Poobiecujemy ludowi, damy pieniądze na kolejny projekt (bo już jeden jest) niech myślą że się staramy. I tak do wyborów!
Kolej na Kaszuby. W sąsiedztwie prace RUSZYŁY!
Czekaj tatka, latka. Jak by komuś z polityków zależało na odbudowie linii kolejowej do Bytowa, to by ogłosili przetarg w systemie zaprojektuj-wybuduj (PKP-PLK często korzysta z takiej formy), ale tu ewidentnie nikomu się nie śpieszy. Poobiecujemy ludowi, damy pieniądze na kolejny projekt (bo już jeden jest) niech myślą że się staramy. I tak do wyborów!
Mieczysław
20:23, 2025-09-22
Kolej na Kaszuby. W sąsiedztwie prace RUSZYŁY!
Czekaj Tadka
Mieczysław
20:12, 2025-09-22
TRAGICZNA ŚMIERĆ na bytowskiej ścieżce rowerowej
Niestety co niektórym nikt nie dogodzi..... ścieżka biegnie przez tereny wiejskie , więc co komu przeszkadzają pastuchy i druty,mieszkają tam ludzie, którzy też hodują zwierzęta... śmieci by nie było gdybyście Wy drodzy użytkownicy ich nie zostawiali..oraz zachowali odrobinę kultury..są tacy, którzy wrzeszczą, jeżdżą z głośnikami włączonymi na cały regulator,lub też z dużą prędkością... ogólnie brak kultury użytkowania ścieżki ...
Też użytkownik
16:32, 2025-09-22
TRAGICZNA ŚMIERĆ na bytowskiej ścieżce rowerowej
Ja też od lat pamiętam te nierówności w tamtym miejscu i to jeszcze w czasach jak jeden wiceburmistrz miał pomysł ponakrywania pomostu sztuczną trawą! 🤣
Obserwator
13:23, 2025-09-22