Nauki przyrodnicze cieszą się renomą najbardziej perspektywicznych. To matura z tych właśnie dziedzin pozwala dostać się na studia rokujące duże zarobki i prestiż społeczny. W poniższym artykule wyjaśnione zostanie, jak powinna przebiegać nauka tych przedmiotów.
Celem nauki w szkole średniej jest przystąpienie do egzaminu maturalnego i uzyskanie z niego odpowiednio wysokich wyników. Odpowiednio wysokich, to jest pozwalających przekroczyć próg punktowy wymarzonego uniwersytetu. Warto więc, by nauka w liceum pokrywała się z zagadnieniami narzuconymi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Nie ma nic złego w poszerzaniu materiału przez nauczyciela. Jednak nie powinno odbywać się to kosztem celu końcowego. Warto także pamiętać, że niektóre przedmioty realizowane są jedynie w zakresie podstawowym. Wtedy celem jest jedynie wykształcenie w uczniu ogólnej wiedzy. Z jej wykorzystaniem uczeń będzie lepiej rozumiał otaczający go świat i nie będzie padał ofiarą popularnej ostatnimi czasy pseudonauki i jej wyznawców.
Podstawą szkolnej nauki jest podręcznik. W przypadku fizyki w zakresie podstawowym wybór może paść na „Odkryć fizykę 1. Zakres podstawowy” od wydawnictwa Nowa Era. Zawiera on przystępnie wyjaśnione zagadnienia elementarnej fizyki. Niemniej w miarę możliwości sprzętowych szkoły nauka fizyki i innych przedmiotów przyrodniczych powinna zawierać także elementy doświadczalne. Sprzyjają one aktywizacji młodej publiczności, a także pozwalają szybciej i lepiej zrozumieć daną tematykę. Egzamin maturalny czy dorosłe życie nie zawierają oczywiście takich elementów. Niemniej sprawiają one, że lekcja fizyki, biologii czy chemii będzie dalece przyjemniejsza i bardziej zapadnie w pamięć.
Drugim elementem są zadania. Zazwyczaj mają one charakter obliczeniowy - z pomocą danych i wzorów uczeń dochodzi do pożądanego wyniku. W przypadku biologii zadania mogą mieć charakter opisowy. Niemniej w każdym przypadku jest to forma praktycznego zastosowania uzyskanej wiedzy. W książkach "To jest chemia" czy "Biologia na czasie" dla obu zakresów można znaleźć takie właśnie zadania. Ważna jest oczywiście zgodność zbioru zadań z podręcznikiem - nie wypada oczekiwać od ucznia znajomości czegoś, czego nie miał okazji poznać w szkole. I istnienia czego może nawet nie podejrzewać.