Zamknij

Dodaj komentarz

NIE dla elektryków. Będą śmieciarki i autobusy zasilane CNG

Mateusz Węsierski Mateusz Węsierski 13:00, 13.10.2025 Aktualizacja: 17:07, 13.10.2025
1 Marcin Rychter - dyrektor bytowskich Wodociągów - stawia na zasilanie śmieciarek gazem CNG Marcin Rychter - dyrektor bytowskich Wodociągów - stawia na zasilanie śmieciarek gazem CNG

Plan Marcina Rychtera, dyrektora Wodociągów Miejskich w Bytowie, jest niemożliwy do wykonania – tak uważają niektórzy przedstawiciele branży paliwowej, komentując zapowiedź zakupu śmieciarek zasilanych gazem CNG (gazem ziemnym).

To kompletny nonsens. Taka stacja kosztuje kilka milionów złotych, nikt w to nie zainwestuje. A on mówi, że podobno jest zainteresowanie ze strony stacji paliw Shell czy też spółki powiatowej PKS Bytów. Moim zdaniem albo nie rozumieją, jakie są rzeczywiste koszty, albo jest jakiś inny powód – komentuje nasz rozmówca z branży.

::addons{"type":"only-with-us", "color":"black"}

Faktycznie, dyrektor Rychter na posiedzeniu komisji ogłosił, że rozmawiał z tymi firmami o budowie stacji CNG do tankowania śmieciarek. Wszystkie pojazdy – docelowo – mają być zasilane gazem ziemnym, ale nie chodzi tylko o śmieciarki wodociągów.

Z relacji Rychtera wynika, że do projektu mają się przyłączyć również inne samorządy, a w przyszłości także autobusy spółki PKS Bytów mogą być zasilane w ten sam sposób.

Dyrektor Rychter potwierdza, że jego plan jest jak najbardziej realny.

– Stacja ładowania CNG wcale nie kosztuje kilku milionów złotych – zapewnia. – Rozmawiałem z prezesem spółki PKS, który powiedział, że wystąpi do Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa o warunki techniczne pod taką stację. Jest to możliwe, bo stacja może być zasilana bezpośrednio z sieci rozprowadzających gaz ziemny. W takiej sytuacji nie kosztuje to kilku milionów złotych, tylko kilkaset tysięcy złotych – dodaje Rychter.

Dyrektor podkreśla, że jego słowa nie były przypadkowe. Poprzedziły je rozmowy u starosty, w szerszym gronie, ponieważ plan zakłada, że śmieciarki – i być może także autobusy – docelowo będą zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG).

Rozmawiałem też z prezesem Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Sierznie, który również planuje zakup dwóch niskoemisyjnych śmieciarek. Ustaliliśmy wspólnie, że wchodzimy w CNG – komentuje Rychter.

Jak podkreśla, celem jest ujednolicenie sposobu zasilania wszystkich śmieciarek obsługujących region.

Rychter jest przekonany, że śmieciarki elektryczne nie zdałyby egzaminu.

Ponadto wylicza, że zakup śmieciarki elektrycznej kosztuje dwukrotnie więcej niż pojazdu napędzanego gazem ziemnym.

Napęd elektryczny może się sprawdzić w busach lub samochodach osobowych, ale nie w ciężkich pojazdach komunalnych. Nie widziałem jeszcze elektrycznej śmieciarki, natomiast dużo jest zasilanych CNG – sprężonym gazem ziemnym pod wysokim ciśnieniem – podkreśla.

Zwraca też uwagę, że samochody elektryczne zimą są mniej wydajne.

Generalnie śmieciarki zasilane CNG to najlepsze rozwiązanie – dodaje dyrektor.

W trakcie dyskusji pojawiły się również pytania o wytypowanie stacji paliw, które mogłyby zaopatrywać Wodociągi Miejskie w gaz CNG.

– Zastanawia mnie, dlaczego prezes Rychter poszedł akurat do stacji paliw w Udorpiu albo do PKS Bytów, skoro to nie jedyne stacje paliw w Bytowie. Dlaczego nie zrobił rozpoznania we wszystkich? – zastanawia się jeden z uczestników posiedzenia.

Dyrektor tłumaczy to w prosty sposób.

Spółka PKS Bytów jest naturalnym partnerem, ponieważ to spółka samorządowa. Natomiast jeśli chodzi o stację paliw w Udorpiu, rozmawiałem z jej właścicielem, ponieważ wygrali przetarg i dostarczają paliwo do naszych pojazdów – wyjaśnia Rychter. – Ja też mógłbym postawić sobie stację za około 300 tysięcy złotych i tankować samochody, ale niekoniecznie byłoby to opłacalne dla jednej spółki. – podsumowuje dyrektor Wodociągów Miejskich.

Starosta Leszek Waszkiewicz potwierdza brak stacji ładowania CNG w Bytowie. Jak informuje, odbyło się spotkanie z udziałem prezesów bytowskich Wodociągów Miejskich oraz Zakładu Zagospodarowania Odpadów, podczas którego ustalono wspólne podejście do kwestii paliw dla śmieciarek.

Waszkiewicz komentuje, że uruchomienie takiego rozwiązania dla pojazdów zasilanych CNG byłoby możliwe przy udziale spółki PKS Bytów, która również nie wyklucza, że w przyszłości w jej taborze pojawią się autobusy napędzane CNG.

Starosta podkreśla, że autobusy zasilane gazem ziemnym nie są dużo droższe od tych zasilanych olejem napędowym, a jednocześnie są znacznie tańsze od pojazdów elektrycznych czy wodorowych.

Jerzy Szpakowski, prezes Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Sierznie, potwierdza, że w ramach dotacji przyznanej na modernizację zakładu w wysokości 11 milionów złotych, 3 miliony złotych przeznaczono na zakup niskoemisyjnych śmieciarek.

Jak wyjaśnia, na rynku wymogi związane z cenami i normami emisji spełniają obecnie jedynie śmieciarki napędzane gazem CNG.

Elektryczne są znacznie droższe, a ponadto jedną testowaliśmy i uważam, że nie nadaje się do tej pracy. Musielibyśmy chyba wozić agregat na przyczepce. Takie śmieciarki są niefunkcjonalne, bo potrzebują bardzo dużo energii przy załadunku – komentuje Szpakowski.

Śmieciarki na gaz ziemny (CNG) są lepszym rozwiązaniem, ponieważ spełniają ustawowe wymogi emisji, a ich cena jest około dwukrotnie niższa od pojazdów elektrycznych.

Szpakowski nie wyklucza, że za jakiś czas na rynku mogą pojawić się śmieciarki elektryczne bardziej wydajne i tańsze, ale na razie takich pojazdów nie ma.

[ZT]21260[/ZT]

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (1)

Co?Co?

0 0

Autobusy?????śmiech na sali;)))))
Nie mają na podwyżki dla kierowców i dlatego odchodzą a mają na zakup autobusów na CNG ???
Kto to widział i kto będzie jeździć,już za rok spółka PKS będzie zamykać kursy z powodu braku kierowców, brawo dla inteligentnych inaczej.

14:06, 13.10.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%