Kompletacja zamówienia to zdecydowanie więcej niż tylko jeden z wielu procesów magazynowych. Ma ona bowiem fundamentalne znaczenie. Kompletowanie zamówień jest absolutnie kluczowym etapem w łańcuchu dostaw, bo od jego realizacji zależy naprawdę wiele: wydajność pracy, szybkość realizacji zamówień, koszty operacyjne związane z obsługą zwrotów i reklamacji czy wreszcie: zadowolenie i zaufanie klientów.
Kompletacja to proces pobierania ze stanu magazynowego wytypowanych, zgodnych ze złożonym zamówieniem towarów, a następnie – na ich przygotowaniu do wysyłki. Na pierwszy rzut oka – nic trudnego. Rzeczywistość bywa jednak inna, bo w magazynach obsługujących duże wolumeny zamówień proces ten staje się dużym, złożonym i poważnym wyzwaniem – zwłaszcza wówczas, gdy pracowników magazynowych jest mało, a zamówień dużo… i dość łatwo je pomylić.
Błąd, popełniony w procesie kompletacji przez pracownika magazynowego, może – w dłuższej perspektywie – nieść przykre konsekwencje. Po pierwsze – gdy do odbiorcy trafia pomylone zamówienie, najpewniej zareklamuje on wysyłkę i zdecyduje się na zwrot towaru, co wiąże się z koniecznością obsługi tego zwrotu lub reklamacji – a więc koordynację transportu powrotnego, magazynowania zwróconych towarów, ponownego pakowania, wymiany towaru na prawidłowy czy wreszcie – zwrotu środków. Po drugie – zwrócone towary mogą zostać utracone lub uszkodzone w procesie transportu lub magazynowania, co generuje straty finansowe. Po trzecie – błędy w kompletacji spowalniają realizację zamówień i mogą prowadzić do opóźnień w dostawach do klientów. I wreszcie po czwarte: – otrzymanie niewłaściwego produktu wiąże się z frustracją i rozczarowaniem klienta. Może to prowadzić do negatywnych opinii w mediach społecznościowych, na forach internetowych lub w serwisach z recenzjami, co negatywnie wpływa na wizerunek firmy. Zwiększa się też szansa, że pomylone zamówienie obniży zaufanie klienta i jego lojalność, a w dłuższej perspektywie i szerszej skali – spowoduje spadek liczby zamówień.
Aby proces kompletacji był maksymalnie efektywny, powinien być realizowany według określonych standardów i etapów. Te najważniejsze to:
Wszystko zaczyna się od przyjęcia i weryfikacji nowego zamówienia. Następnie informacja o nowym zamówieniu trafia do systemu magazynowego, który generuje odpowiednie dokumenty kompletacyjne. Wówczas można zweryfikować dostępność towarów na magazynie. Kolejnym etapem jest sprawdzenie dostępności towarów na magazynie. Dopiero wówczas można przejść do kolejnego etapu – a więc samego kompletowania towarów.
Oczywiście – nie ma jednego, ustalonego sposobu kompletowania zamówień. Metody kompletacji mogą się od siebie różnić w zależności od specyfiki magazynu i rodzaju asortymentu w tym magazynie. Trzeba zatem wybrać taki sposób kompletacji, który będzie odpowiadał specyfice i potrzebom danego przedsiębiorstwa. Metody kompletacji można podzielić ze względu na strategię realizacji, sposób obsługi i stopień automatyzacji, przepływ towaru i personelu.
Do najpopularniejszych metod kompletacji należą: "człowiek do towaru" (pracownik porusza się po magazynie i pobiera towary) oraz "towar do człowieka" (towary są automatycznie dostarczane do wyznaczonego stanowiska), multi-order picking (kompletacja towarów do wielu zamówień jednocześnie, przy czym każde zamówienie zbierane jest do osobnej jednostki kompletacyjnej) czy pick by order (kompletacja pojedynczego zamówienia przez pojedynczego pracownika). Inne popularne metody kompletacji to cross-docking (metoda polegająca na bezpośrednim przekierowaniu towarów z dostawy do odbiorcy finalnego, bez składowania ich w magazynie), pick by voice (kompletacja wspierana sterowaniem głosowym) czy pick by light (kompletacja wspomagana sygnalizacją świetlną).
Po pobraniu towarów z magazynu i zarejestrowaniu tego procesu, np. za pośrednictwem terminali magazynowych zintegrowanych z systemem WMS, skompletowane towary umieszczane są w odpowiednich pojemnikach lub na paletach.
Przed spakowaniem skompletowane towary są weryfikowane pod kątem zgodności z zamówieniem. Następnie następuje ich zabezpieczenie przed uszkodzeniem w transporcie i spakowanie do kartonów lub na palety. Opakowania są oznaczane zgodnie z numerem zamówienia oraz danymi adresata – tak, aby mieć pewność, że przesyłka trafi do właściwego adresata.
Skompletowane i zapakowane towary trafiają do strefy wysyłki, gdzie przygotowywane są dokumenty wysyłkowe. Następnie następuje przekazanie przesyłki firmie kurierskiej lub innemu przewoźnikowi.
Wdrożenie nowoczesnych technologii, takich jak systemy WMS czy roboty magazynowe, może znacząco usprawnić proces kompletacji. Istotne jest również stosowanie efektywnych metod kompletacji, regularne szkolenie pracowników oraz monitorowanie i analiza danych dotyczących procesu. Optymalizacja procesu kompletacji to szansa na skrócenie czasu realizacji zamówień, zwiększenie dokładności procesu kompletacji, redukcję pomyłek i wreszcie – poprawę satysfakcji klientów oraz zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz