Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie przeciwko spółce P4, operatorowi sieci Play. Zarzut dotyczy karania konsumentów utratą rabatu za e-fakturę w sytuacji, gdy nie opłacili oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku.
Abonenci sieci Play, którzy zrezygnowali z papierowych faktur, mogą skorzystać z rabatu za e-fakturę i terminowe płatności. Wynosi on 5 zł miesięcznie.
Regulaminy promocji przewidują utratę tej zniżki na kolejnej fakturze, gdy konsument spóźni się z płatnością za poprzednią. Na fakturach oprócz abonamentu uwidocznione są m.in. opłaty z tytułu różnych usług dodatkowych – nieuiszczenie ich w terminie także powoduje, że zniżka przepada. Konsument ponownie uzyskuje rabat dopiero, gdy uiści zaległe płatności oraz terminowo opłaci aktualną e-fakturę. Jeśli tego nie zrobi, to po raz kolejny nie otrzyma zniżki.
Niezależnie od tego spółka może naliczać konsumentom odsetki za opóźnienie.
- Utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie ma charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. Dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko P4 – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W ocenie Prezesa UOKiK taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Operator zastrzegł sobie możliwość podwójnego karania abonentów, którzy nie uiszczają płatności w terminie. Po pierwsze, poprzez odsetki za opóźnienie.
Po drugie, poprzez utratę rabatu, którego wysokość może przewyższać dozwolone prawem w takiej sytuacji odsetki. Spółka może odnosić też dodatkową korzyść – nadal nie ponosi kosztów związanych z wystawianiem i wysyłką papierowych faktur, chociaż abonent stracił zniżkę z tego tytułu. Konsumenci w przypadku utraty rabatu z powodu nieterminowej płatności zwykle nie wycofują zgody na e-fakturę.
Jeśli zarzut się potwierdzi, przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
To nie jedyne działania Prezesa UOKiK w tym obszarze. W toku są postępowania wyjaśniające dotyczące CANAL+, Netii, T-Mobile oraz Vectry, w których Urząd sprawdza, na jakich zasadach operatorzy zastrzegają utratę jakiegokolwiek rabatu w związku z nieopłaceniem faktury w terminie.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Świąteczna PODWYŻKA dla Gospodarka ZATWIERDZONA
Ireneuszu, kogo po znajomości zatrudniłeś ostatno w um? W takim jednym wydziale. Mogę też liczyć na zatrudnienie?
wice
23:59, 2025-12-20
Po sesji budżetowej – świąteczny koncert w zamku
A kto nowy został zatrudniony w um? Na serio?
edzio
21:59, 2025-12-20
Lampa na środku ronda. Kierowca ciężarówki alarmuje
W 2007 roku moze to i była obwodnica. Kilka domów , puste przestrzenie. Dziś jest do dojazd do wielu posesji , które powstały na przestrzeni lat, jak i rozbudowany tzw. nowy cmentarz. Jest tam obecnie duże natężenie ruchu. No i to skrzyżowanie w formie ronda stało sie bardzo niebezpieczne. Jadąc od ul. Gdańskiej nie ma widocznośći czy nadjeżdża pojazd z lewej. Zasłaniaja krzaki. Do tego stojąca na środku lampa, która jest tylko przeszkoda a nie punktem oświetleniowym. Wg mnie wystarczy ją zdemontować pozostawić oznakowanie jako rondo i bedzie bezpieczniej. No ale władze mowią ze piniedzy nie ma i nie bedzie :(
Mario
20:14, 2025-12-20
Po sesji budżetowej – świąteczny koncert w zamku
Z nowym uposażeniem, z wyrównaniem parę miesięcy wstecz - naturalnie, to i koncertu posłuchać przyjemnie. Jak to miło lekko żyć!
hulaj dusza
18:47, 2025-12-20