Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie przeciwko spółce P4, operatorowi sieci Play. Zarzut dotyczy karania konsumentów utratą rabatu za e-fakturę w sytuacji, gdy nie opłacili oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku.
Abonenci sieci Play, którzy zrezygnowali z papierowych faktur, mogą skorzystać z rabatu za e-fakturę i terminowe płatności. Wynosi on 5 zł miesięcznie.
Regulaminy promocji przewidują utratę tej zniżki na kolejnej fakturze, gdy konsument spóźni się z płatnością za poprzednią. Na fakturach oprócz abonamentu uwidocznione są m.in. opłaty z tytułu różnych usług dodatkowych – nieuiszczenie ich w terminie także powoduje, że zniżka przepada. Konsument ponownie uzyskuje rabat dopiero, gdy uiści zaległe płatności oraz terminowo opłaci aktualną e-fakturę. Jeśli tego nie zrobi, to po raz kolejny nie otrzyma zniżki.
Niezależnie od tego spółka może naliczać konsumentom odsetki za opóźnienie.
- Utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie ma charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. Dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko P4 – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W ocenie Prezesa UOKiK taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Operator zastrzegł sobie możliwość podwójnego karania abonentów, którzy nie uiszczają płatności w terminie. Po pierwsze, poprzez odsetki za opóźnienie.
Po drugie, poprzez utratę rabatu, którego wysokość może przewyższać dozwolone prawem w takiej sytuacji odsetki. Spółka może odnosić też dodatkową korzyść – nadal nie ponosi kosztów związanych z wystawianiem i wysyłką papierowych faktur, chociaż abonent stracił zniżkę z tego tytułu. Konsumenci w przypadku utraty rabatu z powodu nieterminowej płatności zwykle nie wycofują zgody na e-fakturę.
Jeśli zarzut się potwierdzi, przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
To nie jedyne działania Prezesa UOKiK w tym obszarze. W toku są postępowania wyjaśniające dotyczące CANAL+, Netii, T-Mobile oraz Vectry, w których Urząd sprawdza, na jakich zasadach operatorzy zastrzegają utratę jakiegokolwiek rabatu w związku z nieopłaceniem faktury w terminie.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Świąteczny prezent dla kontrahenta? Fiskus czuwa!
Zabija całą gospodarkę tym wytrącaniem się do zarobków Dzięki temu że Polacy zarabiają na lewo to wszystko się toczy Jak przestaną bo będzie ich ścigać US to dopiero gospodarka siądzie Nie będzie kupujących i produkcja padnie
Iii
21:11, 2025-11-30
Autobus WIDMO PKS Bytów. „To robienie z ludzi debili”
Panie Prezesie P., Pan nie jest od tego, by się tłumaczyć, czy jakiś pasażer dojedzie tam, czy siam, czy w ogóle gdziekolwiek dojedzie. Pan jest od tego, by pensję brać. Miesiąc, w miesiąc. Pan weź przykład z Lesia-Pekaesia, Pan o posadę starosty się staraj! Koledzy pomogą!
zet
22:04, 2025-11-29
Autobus WIDMO PKS Bytów. „To robienie z ludzi debili”
Jest takie połącznie, którym można by teoretycznie wrócić z Kościerzyny do Bytowa, realizowane przez PKS Bytów. Autobus powinien teoretycznie być na przystanku w Kościerzynie o godz. 15:48. Za KAŻDYM RAZEM kierowca spóźnia się o 30-40 minut pomimo że nie ma żadnych remontów dróg itd. To jakieś szaleństwo jest
GKS_GBY
15:23, 2025-11-29
Autobus WIDMO PKS Bytów. „To robienie z ludzi debili”
Panie Szopa, kim pan jest w starostwie? Jaki stołek się trafił? A teraz poważnie - panie Szopa - będzie koniec świata czy nie będzie?
Stodoła
12:15, 2025-11-29