Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie przeciwko spółce P4, operatorowi sieci Play. Zarzut dotyczy karania konsumentów utratą rabatu za e-fakturę w sytuacji, gdy nie opłacili oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku.
Abonenci sieci Play, którzy zrezygnowali z papierowych faktur, mogą skorzystać z rabatu za e-fakturę i terminowe płatności. Wynosi on 5 zł miesięcznie.
Regulaminy promocji przewidują utratę tej zniżki na kolejnej fakturze, gdy konsument spóźni się z płatnością za poprzednią. Na fakturach oprócz abonamentu uwidocznione są m.in. opłaty z tytułu różnych usług dodatkowych – nieuiszczenie ich w terminie także powoduje, że zniżka przepada. Konsument ponownie uzyskuje rabat dopiero, gdy uiści zaległe płatności oraz terminowo opłaci aktualną e-fakturę. Jeśli tego nie zrobi, to po raz kolejny nie otrzyma zniżki.
Niezależnie od tego spółka może naliczać konsumentom odsetki za opóźnienie.
- Utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie ma charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. Dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko P4 – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W ocenie Prezesa UOKiK taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Operator zastrzegł sobie możliwość podwójnego karania abonentów, którzy nie uiszczają płatności w terminie. Po pierwsze, poprzez odsetki za opóźnienie.
Po drugie, poprzez utratę rabatu, którego wysokość może przewyższać dozwolone prawem w takiej sytuacji odsetki. Spółka może odnosić też dodatkową korzyść – nadal nie ponosi kosztów związanych z wystawianiem i wysyłką papierowych faktur, chociaż abonent stracił zniżkę z tego tytułu. Konsumenci w przypadku utraty rabatu z powodu nieterminowej płatności zwykle nie wycofują zgody na e-fakturę.
Jeśli zarzut się potwierdzi, przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
To nie jedyne działania Prezesa UOKiK w tym obszarze. W toku są postępowania wyjaśniające dotyczące CANAL+, Netii, T-Mobile oraz Vectry, w których Urząd sprawdza, na jakich zasadach operatorzy zastrzegają utratę jakiegokolwiek rabatu w związku z nieopłaceniem faktury w terminie.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Wigilia, ślubowanie i nowy sprzęt dla OSP Tuchomie
Pytam się do jasnej ciaśniej co na tej imprezie szukała platforma?
Taratajcio
19:57, 2025-12-22
Wigilia, ślubowanie i nowy sprzęt dla OSP Tuchomie
A co z wycinką drzew wokół jeziora w Płotowie bodajże. Też milczenie owiec? Czemu tak cichutko. Andrzej, może ty odważnie się tu wyrazisz. Wiemy, że to kilku współwłaścicieli gruntu, ale pytanie zasadnicze - już koniec sprawy, czy w toku? A przy okazji możesz powiedzieć co z prywatnym gruzem za państwiwą kasę na samorządowe grunty? Zdrowych świąt
Aniołek
19:21, 2025-12-22
KRONIKA POLICYJNA. Trzy kolizje jednego dnia na drogach
W okresie Bożego Narodzenia nawet krowa potrafi przemówić ludzkim głosem! Jest nadzieja, że przeciętny kierowca będzie potrafił ustąpić pierwszeństwa, w newralgicznych częściach miasta, a takich nie brakuje. Do dzieła !
Kierowca
17:56, 2025-12-22
KOLIZJA w Mądrzechowie. Zderzenie przed przejściem
Kiedy poznamy finał sprawy dotyczącej wywózki gruzuz prywatnej posesji na teren obiektu sportowego w Bytowie za państwową kasę? Dlaczego w sprawie trwa zmowa milczenia? Kiedy poznbamy nowego prezesa nimfy? Może ktoś coś powie w końcu.
Anielica
16:57, 2025-12-22