Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie przeciwko spółce P4, operatorowi sieci Play. Zarzut dotyczy karania konsumentów utratą rabatu za e-fakturę w sytuacji, gdy nie opłacili oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku.
Abonenci sieci Play, którzy zrezygnowali z papierowych faktur, mogą skorzystać z rabatu za e-fakturę i terminowe płatności. Wynosi on 5 zł miesięcznie.
Regulaminy promocji przewidują utratę tej zniżki na kolejnej fakturze, gdy konsument spóźni się z płatnością za poprzednią. Na fakturach oprócz abonamentu uwidocznione są m.in. opłaty z tytułu różnych usług dodatkowych – nieuiszczenie ich w terminie także powoduje, że zniżka przepada. Konsument ponownie uzyskuje rabat dopiero, gdy uiści zaległe płatności oraz terminowo opłaci aktualną e-fakturę. Jeśli tego nie zrobi, to po raz kolejny nie otrzyma zniżki.
Niezależnie od tego spółka może naliczać konsumentom odsetki za opóźnienie.
- Utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie ma charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. Dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko P4 – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W ocenie Prezesa UOKiK taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Operator zastrzegł sobie możliwość podwójnego karania abonentów, którzy nie uiszczają płatności w terminie. Po pierwsze, poprzez odsetki za opóźnienie.
Po drugie, poprzez utratę rabatu, którego wysokość może przewyższać dozwolone prawem w takiej sytuacji odsetki. Spółka może odnosić też dodatkową korzyść – nadal nie ponosi kosztów związanych z wystawianiem i wysyłką papierowych faktur, chociaż abonent stracił zniżkę z tego tytułu. Konsumenci w przypadku utraty rabatu z powodu nieterminowej płatności zwykle nie wycofują zgody na e-fakturę.
Jeśli zarzut się potwierdzi, przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
To nie jedyne działania Prezesa UOKiK w tym obszarze. W toku są postępowania wyjaśniające dotyczące CANAL+, Netii, T-Mobile oraz Vectry, w których Urząd sprawdza, na jakich zasadach operatorzy zastrzegają utratę jakiegokolwiek rabatu w związku z nieopłaceniem faktury w terminie.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Zielin zostanie „Inteligentną Wsią”?
Zielin zostanie inteligentną wsią jak podaje wójt Chwarzyński, to jaką wsią jest teraz?
bubu
08:34, 2025-11-24
Policja OSTRZEGAŁA rok przed tragedią w Lipnicy
Stała się wielka tragedia . Jednak Bytowska policja powinna się ostro zabrać za tych kierowców którzy korzystają z telefonów komórkowych w czasie jazdy samochodem . Stanąłem ostatnio na ulicy wojska polskiego w Bytowie . Co trzeci kierowca z telefonem w ręku . Zacznijcie to potężnie tępić to zdarzeń będzie o 60 proc. mniej .
Jacek
07:36, 2025-11-24
Bytów: kolejna PODWYŻKA. Burmistrz chce droższych śmiec
Irek! Nie dotrzymujesz słowa. Nie pamiętasz już ? Władza zasmakowała ? Dlaczego stałeś się częścią betonu, który tak bardzo chciałeś rozkruszyć przed wyborami? I wiernie wtórował ci Tomuś. Co się stało, że teraz tak doisz mieszkańców? Odczep się od opłat za śmieci i obniż swoją pensje i diety radnych. Nie dotrzymales słowa. Nie zostaniesz burmistrzem w kolejnej kadencji. Nie wybierzemy ciebie.
Wyborca
07:16, 2025-11-24
Policja OSTRZEGAŁA rok przed tragedią w Lipnicy
Spoko ze ktos mowi ze w wsi sa lampy i chodniki, ale stała sie tragedia. Trzeba szybko zareagować, oświetlenie to nic skomplikowanego, jak ktos chce!!!
Wujo
06:25, 2025-11-24