Zamknij

Przywieźli DOBRE WIEŚCI na temat kolei i drogi ekspresowej

10:00, 21.01.2025
Skomentuj Rządowo-samorządowe spotkanie w sprawie budowy drogi ekspresowej zorganizowano w gabinecie burmistrza Ireneusza Gospodarka Rządowo-samorządowe spotkanie w sprawie budowy drogi ekspresowej zorganizowano w gabinecie burmistrza Ireneusza Gospodarka

Przy ministrze obrony narodowej powstał zespół roboczy zajmujący się planem budowy drogi ekspresowej Ustka - Słupsk - Bytów Chojnice - Bydgoszcz. Przewodzi mu Maciej Samsonowicz. Razem posłem Markiem Biernackim odbyli ostatnio objazd po terenie, po miejscach, przez które przebiegać ma przyszła droga ekspresowa. Bytów jest jednym z takich miejsc, aczkolwiek do końca nie wiadomo, czy ekspresówka będzie bezpośrednio przy granicach miasta, czy może 10 lub 20 km dalej. Dokładny korytarz będzie wytyczony. 

- Efekty pracy takiego zespołu były widoczne przy budowie trasy w Gdyni, która została zbudowana w przyspieszonym tempie – mówi poseł Marek Biernacki

Nowa trasa ma powstać przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa, do transportu sił wojskowych. Jest też kwestia budowy elektrowni wiatrowych na Bałtyku. 

- Celem spotkań w samorządach jest wskazanie przez lokalne władze miejsc istotnych ze względu na obronność. Będzie to potrzebne do wytyczenia przyszłego korytarza dla nowej drogi. Niestety, zespół powołany przez premiera Mateusza Morawieckiego w 2022 roku nie pracował. W ciągu dwóch lat spotkał się tylko pięć razy. Żaden raport nie powstał - podkreśla Maciej Samsonowicz. - Jaki jest sens powoływania zespołu, który spotyka się zaledwie pięć razy i rozmawia o rozmieszczeniu kamer przy drogach? To są rzeczy, które każą zastanowić się, co było priorytetem dla poprzedników? Mówienie, że coś się zrobi, to jedna rzecz, ale jeśli chcesz coś zrobić, trzeba mieć harmonogramy, pieniądze i plany. Nie wystarczy spotkać się i porozmawiać. My mrówczą pracę wykonujemy, bo ona nie jest dla mnie, dla posła Biernackiego, ale dla zapewnienia bezpieczeństwa Polaków

Podkreśla znaczenie wybuchu wojny na Ukrainie i przystąpienia dwóch państw skandynawskich do Sojuszu Północnoatlantyckiego. Zwiększyło to znaczenie Morza Bałtyckiego, a w konsekwencji portu w Ustce, który musi mieć połączenie z bazą NATO w Bydgoszczy. 

Według jego opowieści, pierwsze prace zaczęła się w kwietniu 2024 r., a specjalny zespół powstał pod koniec listopada 2024 r.

- Poprzednicy od 2017 roku ignorowali pisma wysyłane przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych. Musimy teraz nadrabiać te zaległości – zaznacza Samsonowicz. 

Niebawem mają rozpocząć się prace nad trasowaniem, czyli wyznaczeniem korytarza. Koncepcję budowy drogi Via Pomerania przypisuje sobie poseł Marek Biernacki, podobnie jak wcześniej były radny wojewódzki Jerzy Barzowski. Jednocześnie podkreśla się, że inwestycja ta ma wsparcie również Prawa i Sprawiedliwości.

Jest tu jedność polityczna.

- Chcemy pracować szybko, aby pod koniec maja mieć gotowy raport, który będzie zawierał prognozę finansową – zapowiada Samsonowicz. 

Pod uwagę brana ma być także demografia, aby przeciwdziałać wyludnianiu się miejscowości na Pomorzu Środkowym. 

Dowiadujemy się, że rzekomo nieprawdziwe były zapowiedzi posła Stanisława Lamczyka, który mówił o zbudowaniu tej inwestycji w ciągu 5 lat. Samsonowicz powołuje się na to, że poprzednicy nie wykonali podstawowej pracy, więc trzeba zacząć od inwentaryzacji.

- Nigdy nie było mowy o 5 latach. Najwidoczniej poseł Lamczyk nie wie, o czym mówi. Od początku była mowa o 8 latach, ale być może posłowi Lamczykowi chodziło o rozpoczęcie inwestycji w okresie 5 lat – tłumaczy poseł Marek Biernacki

Dowiadujemy się, że 22 stycznia będzie w Warszawie spotkanie w sprawie kolei.

- Sprawy kolejowe istotne dla naszego województwa są uwzględniane w tym pakcie – podkreśla Jan Kleinszmidt, przewodniczący Sejmiku Pomorskiego. - Mam nadzieję, że zostaną zrealizowane w ciągu pięciu lub ośmiu najbliższych lat. 

Przedstawicielem powiatu bytowskiego w dyskusji na temat budowy drogi ekspresowej i rozbudowy sieci kolejowej jest radny powiatowy Mirosław Maszluch. Będzie on uczestniczyć w spotkaniach zespołu przy Ministerstwie Obrony Narodowej.

- Cieszę się, że zostałem doceniony przez Ministerstwo Obrony Narodowej – mówi radny Maszluch. 

Pełen nadziei jest burmistrz Bytowa Ireneusz Gospodarek

- Myślę, że z panem starostą będziemy działać dla dobra naszego powiatu – zapowiada Gospodarek.

- Od wielu lat postulujemy zapewnienie powiatowi bytowskiemu dostępu do dobrych dróg szybkiego ruchu. Dlatego inicjatywę Ministerstwa Obrony Narodowej przyjmujemy z wielkim zadowoleniem. Obiecujemy nie tylko wsparcie, ale też konkretną pracę, żeby dać Ministerstwu argumenty – dodaje starosta Leszek Waszkiewicz. 

Członkowie komitetu jednoznacznie podkreślają, że nie ma mowy o budowie drogi ekspresowej na linii Słupsk - Poznań. Bydgoszcz to jedyny kierunek ze względu na znaczenie wojskowe. Jest tam siedziba wojsk NATO. Ma być to bezpośrednie połączenie z portem w Ustce. 

CZAS NA KOLEJ

W ramach tego samego paktu trwają rozmowy na temat wspomnianej linii kolejowej do Bytowa. Tu aktywnie uczestniczy senator Anna Górska. Zapewnia ona, że plan rewitalizacji jest nadal aktualny, ale być może wspomniany wcześniej 2026 rok jako pierwszy rok budowy został podany przedwcześnie.

- Linia z Kartuz do Lęborka jest wykonywana w pierwszej kolejności ze względu na prace dotyczące budowy elektrowni atomowej. Natomiast linia Lipusz – Bytów – Korzybie jest w pakiecie dla Pomorza. Jej funkcjonowanie  uzależnione jest od linii Gdynia -  Kościerzyna, która ma być teraz zelektryfikowana. Jeśli mają być pieniądze na tę linię, będą one dopiero w kolejnym roku budżetowym 2026 – mówi senator Górska. 

Podkreśliła, że linia ta jest również w krajowym programie kolejowym. Kiedyś była na 380. miejscu listy rezerwowej, a teraz jest na liście priorytetowej. Przyznała, że pierwsze informacje o rozpoczęciu budowy w 2026 roku były pochopne. Na opóźnienie wpłynęło przesunięte o rok rozstrzygnięcie przetargu na elektryfikację linii kolejowej Gdynia – Kościerzyna.

- W 2027 roku ma zakończyć się elektryfikacja linii do Kościerzyny. Jednocześnie przeprowadzony ma być remont odcinka Lipusz – Bytów, co nie jest jakąś niesamowicie skomplikowaną inwestycją – przekonuje Górska.

Zapewnia, że pieniądze na tę inwestycję będą. Należy też podkreślić, że nie będzie ona realizowana według pierwotnego projektu, który przewidywał wydanie nawet miliarda złotych. Wszystko dlatego, że to nie budowa zupełnie nowej linii o większej prędkości, ale modernizacja oparta na materiałach staroużytecznych. Cały remont ma trwać około pół roku. 

- Zostanie ona uruchomiona po oddaniu do użytku zelektryfikowanej linii z Gdyni do Kościerzyny – zapowiada Górska. – Uważam, że powinniśmy inwestować w kolej, w tym w przewozy towarowe. 

GŁOS OPOZYCJI 

Były rzecznik rządu zjednoczonej prawicy, europoseł Piotr Müller, zapewnia, że w poprzedniej kadencji nie było zaniedbań w tej sprawie. 

- Na infrastrukturę drogową trzeba patrzeć jak na sieć naczyń połączonych. To dzięki działaniom rządu premiera Morawieckiego, rządu Prawa i Sprawiedliwości udało się w 2020 r. zapewnić pełne finansowanie dla budowy drogi ekspresowej S6. Aktualnie jest ona kończona. Dlatego pojawiły się rzeczywiste możliwości logistyczne i finansowe, żeby rozpocząć kolejny projekt w postaci budowy "Via Pomeranii", łączącej Słupsk, Bytów, Chojnice oraz Bydgoszcz. 

Jako europoseł podejmuję działania, aby wpisać ten projekt w poczet programu sieci TEN-T, aby w ten sposób uzyskać dofinansowanie ze środków europejskich na tę strategiczną drogę dla dalszego rozwoju Pomorza - informuje Müller. - Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami w tej sprawie zwróciłem się do ministra infrastruktury z wnioskiem o przygotowanie tzw. studium korytarzowego, które jest konieczne do ruszenia całego projektu. Niestety odpowiedź z resortu była negatywna. Mimo to podejmuję dalsze działania, aby ten projekt uzyskał wsparcie ze strony instytucji unijnych. Zwróciłem się do Komisji Europejskiej ze stosownym zapytaniem. W strategicznych projektach należy współpracować ponad podziałami. Dlatego apeluję do rządu o ruszenie z pracami nad studium korytarzowym. Im szybciej tym lepiej dla rozwoju naszego regionu.

 

CHCESZ WIĘCEJ INFORMACJI? CZYTAJ DARMOWE WIEŚCI Z POWIATU!

(MW)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(14)

ElonElon

18 1

Bytów jako miasto pełni bardzo ważną rolę na mapie woj. pomorskiego jeśli chodzi o obronność naszego kraju dysponujemy zamkiem krzyżackim jako dziedzictwo kulturowe odnośnie pojednania polsko-niemieckiego mamy cerkiew jako pojednanie polsko-ukraińskie dysponujemy cmentarzem ewangelickim, czyli kryterium wielokulturowości spełniamy, oprócz tego dysponujemy nowym Dworcem Kolejowym, na który przyjeżdżają pociągi widmo 5 generacji, to nawet Amerykanie nie dysponują taką flotą kolejową, mamy zaplecze szpitalne, które stoi na bardzo wysokim poziomie, a kadrze zdrowotnej już nie wspomnę, to sami profesjonaliści z najwyższej półki 60+. Jednak fundamentem tego miasta jest kadra rządząca od Starosty, który ma bardzo wszechstronną wiedzę i umiejętności walki wręcz, po Przewodniczącego Sejmiku, który na konferencji stracił głos i mocno się postarzał, ale tu ogrywały na pewno ogromne emocje jak ponownie sprzedać mieszkańcom Bytowa kolejny newsy, który może się nie spełnić, taki gorący kartofel, który dostali od rządzących.

10:19, 21.01.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

o tak ....o tak ....

0 0

🤣🤣🤣🤣🤣

16:17, 22.01.2025

Bytowiak Bytowiak

13 1

Jest świetnie a będzie jeszcze lepiej ! Może lotnisko w Dąbiu żeby pracownicy z Lęborskiej a pochodzący z Ameryki południowej mogli spokojnie wracać na weekend do domu? Starosta napewno byłby za ..

11:06, 21.01.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

US TravelUS Travel

7 1

I Rysiu, byłoby bliżej do Winony. O ile zdecyduje się lecieć za swoje.

11:21, 21.01.2025

ZaiteresowanyZaiteresowany

10 1

Najnowsze plany przebiegu tej drogi (via Pomerania) prezentowane na spotkaniu w Inowrocławiu z tamtejszym samorządem pokazują, że droga ma przebiegać koło Suchorza czyli 30km od Bytowa oraz obok Kramarzyn czyli 25 km od Bytowa. Dlatego widzę, już tendencję u "naszych" władz, żeby się wycofywać z obietnic, że droga będzie blisko Bytowa. Jeśli będzie usytuowana tak daleko od Bytowa, to stracimy historyczna szansę na rozwój miasta i naszego najbliższego regionu. Ciekawe czy wtedy panie i panowie politycy, którzy tyle obiecują, okrzykną to także sukcesem i będą nam wmawiać, że to dla naszego dobra, czy raczej przyznają się do porażki. Najgorsze to rozbudzić nadzieję, obiecać coś i tego nie spełnić.. już nie jedna władza przez to straciła dużo a wybory już za 3 lata...

11:19, 21.01.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

OdpOdp

2 0

Suchorze to gmina Trzebielino. Dlatego coś chyba jest na rzeczy bo wójt Trzebielina z posłem Konwińskim niedawno gościli w ministerstwie infrastruktury. To raczej nie jest przypadek.

18:55, 21.01.2025

Olek kapusta Olek kapusta

5 2

Za prawdę powiadam wam jak kolei pasażerskiej w Bytowie nie ma tak jej nigdy nie będzie, a ta trasą VIA pomeranian to tylko mrzonki wczorajsze lub jutrzejsze,wspomnicie moje słowa, ja to wam mówię wasz ekspert od spraw życiowych, a wiem co mówię bo z nie jednego pieca chleb jadłem, tylko że nikt mnie nie chce słuchać, bo każdy udaje mądrzejszego od siebie, dodam jeszcze że ostatnio chamskie i beszczelne komentarze były pisane w moją stronę, mam to gdzieś, możecie mnie wyzywać, krytykować, obgadywać, możecie dać kciuk w górę lub w dół, możecie mnie opluwać, mam to gdzieś, a krytykantom powiem jedno, kto choć raz trochę mnie posłucha, to na pewno nie będzie zimą w dziurawych butach chodził

11:28, 21.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JimmyJimmy

13 0

Trele morele kuku na muniu. Wierzycie? Zagłosujcie na nich ponownie. Znowu będą śliną rzucać, że kolej w Bytowie tuż tuż

12:40, 21.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KuzynKuzyn

5 0

Najbardziej podobał mi się Ireneusz przynajmniej nie ściemniał i powiedzial prawdę, to jest szum medialny. Żeby Marys jeszcze był taki uczciwy, to napewno Najwyższy doceniłby to i przyznał mu dotacje na BCK.

12:41, 21.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Poważnie?Poważnie?

10 0

Radny Mirosław będzie przedstawicielem? Ministerstwo obrony doceniło?? Wrócimy do tematu. Zobaczymy rezultaty🤣 bądźmy poważni. Są jakieś granice próby robienia PRu. ..

13:08, 21.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Pani SenatorPani Senator

4 0

Jeśli kolej będzie budowana na materiałach "staroużytecznych" i bez zwiększania prędkości to jak długa będzie podróż do Lipusza? To ma być alternatywa dla PKS jak pogciagiem z przesiadka pojedziemy dłużej ?

14:21, 21.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BytowiankaBytowianka

12 0

Już lepiej byście nieudacznicy nic nie mówili . Czy wy nie czujecie tego ,że się ośmieszacie? nie jesteście w stanie załatwić ŻADNEJ najprostszej sprawy a co dopiero kolej, którą bezkarnie i bezwstydnie obiecujecie kolejnym pokoleniom. Żenujące to. Szkoda tylko Bytowa i Bytowiaków.

16:09, 21.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Obserwator Obserwator

4 0

To wszystko już było! Była kolej, tylko nie należało jej niszczyć a teraz to tylko mrzonki!

19:11, 21.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Chenio Chenio

1 0

Może jeszcze na rozpędzie windę na dworcu naprawią ? Co ? Nie naprawią ? Aha...

14:09, 22.01.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%